Just another WordPress.com site

Aside

Pet

 

Voorzichtig.
Hoewel hij ferm zijn passen zou willen maken, gaan zijn voeten in slow motion over de witte kou. Alsof zijn lichaam hem geen uitglijders toestaat.

Hij houdt van sneeuw.
Het lijkt de wereld wat zachter te maken, stiller ook.
Kale, puntige bomen verliezen hun scherpte, staan nauwelijks  meer hoorbaar ademend onder een  vlokkenvacht bedekt.
Razende auto’s boeten aan snelheid Behoedzaam voelen zij zich een weg over het gladde vlak.
Ook hij wordt nu tot rust gemaand.

Ik loop achter hem. Zie hoe hij voetje voor voetje schuifelend naar voren gaat.
De rug licht gekromd, het hoofd naar beneden als een geknakte bloem.
Te zwaar om hoog te houden lijkt wel. Waar is het vol van dat het nu zo buigen moet?
Hij doet me somber aan, deze Atlas voor mij.
Torst  een wereld op zijn rug  die voor geen ander zichtbaar is.

Hij houdt van haar.
Toen ze het hem op de man af vroeg, was het antwoord in zijn keel gestokt, stuk geknepen door het samentrekken van zijn borst.
Hij had met bier gehaast de brokken weggespoeld. Zeemansgraf voor dolende gevoelens.
En was weggegaan.
Snel weg.
Snel.
Weg.

Ik zie hoe hij zijn hand naar zijn hart brengt.
Verbaasd me niets, het zal wel pijn doen.
Als hij maar niet hier, voor mijn voeten….Daar kan ik niks mee hoor. Gewoon blijven adem halen, jongen. Is tot nu toe het beste medicijn gebleken tegen de dood en andere ongemakken van het leven.

Hij controleert zijn binnenzak. De brief zit er nog.
Zijn antwoord kwam alsnog, maar later, toen de rust was wedergekeerd.
Papier had geduldig naar zijn verhaal geluisterd.
Aan het einde van de muur hangt een brievenbus.
Een kus op de envelop. ‘Doe je best’. Dan laat hij los en draait zich om. De ver naar voren geschoven pet geeft alleen een aarzelende glimlach om zijn lippen prijs.

Hij schampt mij in het voorbij gaan. Verbaasd voel ik mijn voeten slippen.

Tekst KdR, Foto HB - ©Imageastory, 2011
One response

  1. “hij schampt mij in het voorbijgaan aan, verbaasd voel ik mijn voeten slippen”…..werkelijk een prachtige zin

    February 26, 2011 at 11:02 am

Leave a Reply

