Just another WordPress.com site

Life in plastic….


Met aarzelende trots wordt ze omhoog gehouden.

Een meisje.

De zuster’s handen verwarmen voorzichtig het poppedeintje. Die van mij zijn te koud, ze zouden het kind alleen maar kippenvel bezorgen. Bij wijze van spreken. Haar helderblauwe ogen – ‘sky blue’ volgens de folder – kijken langs de mijne, Open, onbevangen, onverschillig? Wie zal het zeggen.

Voorzichtig ga ik verliggen. Plastic schuurt langs gestijfd katoen, het kraakt onder het laken. Ik voel waar de chirurg een uitgang gesneden heeft. Precies zoals besproken loopt de lijn vlak onder mijn navel langs naar linksopzij. Grove kartels steken uit. Straks zal hij de wond komen dichtbranden. Eerst nog moet het kind bij mij zitten. De zuster duwt en trekt wat, strekt haar stramme armpjes uit, reikend naar mijn borsten. Parmantige C-tjes had de chirurg ze genoemd. Ik was er zielsgelukkig mee. En hoewel ik weet dat het gebaar van het kind puur symbolisch is, ‘zo hoort dat nu eenmaal’, ben ik blij als het weer opgepakt wordt en ons alleen laat.

De zuster maakt een sopje. Het schoonmaakmiddel schuimt witte bellen op het water. Met vaardige hand wringt ze het gele doekje uit en poetst het poppenkopje schoon. Het kind geeft geen krimp. Een of andere paljas had haar bekrast. Als zogenaamd protest tegen de plastificering. Zijn huid was dor geweest, met diepe groeven die getuigden van verleden tijd. Toen hij – de stift boos omklemd in de vuist- weggevoerd werd, voelde ik geen wrok. Wat kon ik hem nu kwalijk nemen? Zijn uiterlijk verval was al straf genoeg.

Het kind ligt inmiddels in een bedje naast me. Licht weerkaatst op haar glimmende wangen. Ik buig me over het hoofdje heen.

‘Welkom’ fluister ik haar in, ‘Life in plastic, it’s fantastic’…



Tekst KdR, Foto HB - ©Imageastory, 2011
One response

  1. “life in plastic. it’s fantastic”…..want?Nu gaat het pas echt beginnen….toch?
    groetjes Coen

    February 26, 2011 at 11:17 am

Leave a Reply

